STATUT
PUŁTUSKIEGO TOWARZYSTWA SPOŁECZNO-KULTURALNEGO
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
1. Stowarzyszenie nosi nazwę: Pułtuskie Towarzystwo
Społeczno-Kulturalne, w dalszych postanowieniach statutu zwane Towarzystwem.
Siedzibą Towarzystwa jest
Pułtusk. Terenem działania jest Rzeczpospolita Polska, w szczególności miasto
Pułtusk i Północne Mazowsze.
2.
Dla realizacji celów statutowych Towarzystwo może
działać na terenie innych państw z poszanowaniem tamtejszego prawa.
3.
Towarzystwo jest zawiązane na czas nieograniczony.
Posiada osobowość prawną. Działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7
kwietnia 1989 r. Prawo o Stowarzyszeniach oraz niniejszego statutu.
4.
Towarzystwo może należeć do innych krajowych i
międzynarodowych organizacji o podobnych celach.
5.
Działalność Towarzystwa jest oparta przede wszystkim na
pracy społecznej Członków. Do prowadzenia swych spraw Towarzystwo może
zatrudniać pracowników, w tym swoich Członków.
ROZDZIAŁ
II
CELE
I ŚRODKI DZIAŁANIA
6.
Celem Towarzystwa jest krzewienie i popularyzacja
kultury, wiedzy historycznej, promocja postaw patriotycznych i obywatelskich,
promocja Pułtuska i Mazowsza, promocja turystyki regionalnej.
7.
Stowarzyszenie swe cele realizuje poprzez:
a)
aktywizację życia kulturalnego,
b)
organizowanie konferencji, sesji, odczytów, spotkań z
ludźmi nauki i kultury oraz innych imprez kulturalnych, sportowych i patriotycznych,
c)
upamiętnianie wydarzeń historycznych i osób, zwłaszcza
związanych z historią Pułtuska i Północnego Mazowsza,
d)
prowadzenie działalności wydawniczej,
e)
organizowanie badań naukowych,
f)
współpracę w zakresie działalności
społeczno-kulturalnej i naukowej z organizacjami i placówkami kulturalnymi,
oświatowymi, naukowymi oraz z jednostkami samorządu terytorialnego,
g)
organizowanie dla Członków wycieczek i wyjazdów,
h)
ochrona dóbr kultury i dziedzictwa narodowego.
ROZDZIAŁ
III
CZŁONKOWIE
– PRAWA I OBOWIĄZKI
8.
Członkami Towarzystwa mogą być osoby fizyczne i prawne.
Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Towarzystwa.
9.
Towarzystwo posiada członków:
a)
zwyczajnych,
b)
wspierających,
c)
honorowych.
10. Członkiem
Zwyczajnym Towarzystwa może być każda osoba fizyczna, która złoży deklarację
członkowską na piśmie.
11. Członkiem
zwyczajnym staje się po złożeniu pisemnej deklaracji na podstawie uchwały
Zarządu Towarzystwa.
12. Członkiem
wspierającym Towarzystwa może zostać osoba fizyczna i prawna deklarująca pomoc
finansową, rzeczową lub merytoryczną w realizacji celów Towarzystwa.
13. Członkiem
wspierającym staje się po złożeniu pisemnej deklaracji na podstawie uchwały
Zarządu.
14. Członkiem
honorowym Towarzystwa może być osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład w
działalność i rozwój Towarzystwa.
15. Członkowie
honorowi są przyjmowani przez Walne Zgromadzenie na wniosek Zarządu.
16. Członkowie
zwyczajni oraz honorowi mają prawo:
a)
biernego i czynnego uczestniczenia w wyborach do władz Towarzystwa,
b)
korzystania z dorobku, majątku i wszelkich form
działalności Towarzystwa,
c)
udziału w zebraniach, wykładach oraz imprezach
organizowanych przez Towarzystwo,
d)
zgłaszania wniosków co do działalności Towarzystwa.
17. Członkowie
zwyczajni mają obowiązek:
a)
brania udziału w działalności Towarzystwa i realizacji
jego celów,
b)
przestrzegania statutu i uchwał władz Towarzystwa,
c)
regularnego opłacania składek.
18. Członkowie
wspierający nie posiadają biernego oraz czynnego prawa wyborczego, mogą jednak
brać udział z głosem doradczym w statutowych władzach Towarzystwa, poza tym
posiadają takie prawa jak członkowie zwyczajni.
19. Członek
wspierający ma obowiązek wywiązywania się z zadeklarowanych świadczeń,
przestrzegania statutu oraz uchwał władz Towarzystwa.
20. Członkowie
honorowi są zwolnieni ze składek członkowskich.
21. Utrata
członkostwa następuje na skutek:
a)
pisemnej rezygnacji złożonej na ręce Zarządu,
b)
wykluczenia przez Zarząd:
·
z powodu łamania statutu i nieprzestrzegania
uchwał władz Towarzystwa,
·
z powodu notorycznego nie brania udziału w
pracach Towarzystwa,
·
z powodu nie płacenia składek za okres dwóch lat,
·
na pisemny wniosek trzech członków Towarzystwa
c)
utraty praw obywatelskich na mocy prawomocnego wyroku
sądu,
d)
śmierci członka oraz utraty osobowości prawnej przez
osoby prawne.
22. Od
uchwały Zarządu w sprawie przyjęcia w poczet członków stowarzyszenia lub
pozbawienia członkostwa zainteresowanemu przysługuje odwołanie do Walnego
Zgromadzenia Członków. Uchwała walnego zgromadzenia członków jest
ostateczna.
ROZDZIAŁ
IV
WŁADZE
STOWARZYSZENIA
23. Władzami
Towarzystwa są:
a)
Walne Zgromadzenie Członków,
b)
Zarząd,
c)
Komisja Rewizyjna.
24. Kadencja
władz.
Kadencja
wszystkich władz wybieralnych Towarzystwa trwa cztery lata, a ich wybór odbywa
się w głosowaniu jawnym bezwzględną większością głosów
25. Uchwały
wszystkich władz Towarzystwa zapadają zwykłą większością głosów przy obecności
co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania, chyba że dalsze
postanowienia statutu stanowią inaczej.
26. Walne
Zgromadzenie Członków jest najwyższą władzą Towarzystwa. W Walnym Zgromadzeniu
Członków biorą udział:
a)
z głosem stanowiącym – członkowie zwyczajni,
b)
z głosem doradczym – członkowie wspierający, honorowi
oraz zaproszeni goście.
27. Walne
Zgromadzenie Członków może być zwyczajne i nadzwyczajne.
28. Walne
Zgromadzenie Członków zwyczajne jest zwoływane raz na rok przez Zarząd
Stowarzyszenia. Termin i miejsce obrad Zarząd podaje do wiadomości wszystkich
członków co najmniej na 7 dni przed terminem zebrania.
29. Walne
Zgromadzenie Członków nadzwyczajne może się odbyć w każdym czasie. Jest
zwoływane przez Zarząd z jego inicjatywy, na wniosek Komisji Rewizyjnej lub
pisemny wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków zwyczajnych Towarzystwa.
30. Uchwały
Walnego Zgromadzenia Towarzystwa zapadają bezwzględną większością głosów w
obecności przynajmniej połowy ogólnej liczby członków. Głosowanie jest jawne. W
drugim terminie uchwały są podejmowane bez względu na liczbę obecnych. W razie
równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego Walnego Zgromadzenia.
31. Do
kompetencji Walnego Zgromadzenia należą:
a)
określenie głównych kierunków działania i rozwoju Towarzystwa,
b)
uchwalanie zmian statutu,
c)
wybór i odwoływanie wszystkich władz Towarzystwa,
d)
udzielanie Zarządowi absolutorium na wniosek Komisji
Rewizyjnej,
e)
rozpatrywanie sprawozdań z działalności Zarządu i
Komisji Rewizyjnej,
f)
uchwalanie budżetu,
g)
uchwalanie wysokości składek członkowskich oraz
wszystkich innych świadczeń na rzecz Towarzystwa,
h)
podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia członka
honorowego,
i)
rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań władz
Stowarzyszenia,
j)
rozpatrywanie wniosków i postulatów zgłoszonych przez
członków Towarzystwa lub jego władze,
k)
rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu,
l)
podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa i
przeznaczeniu jego majątku,
m)
podejmowanie uchwał w każdej sprawie wniesionej pod
obrady, we wszystkich sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji innych władz
stowarzyszenia.
32. Zarząd
jest powołany do kierowania całą działalnością Towarzystwa zgodnie z uchwałami
Walnego Zgromadzenia Członków, reprezentuje Towarzystwo na zewnątrz.
33. Zarząd
składa się z 7-9 osób, w tym prezesa, wiceprezesa, sekretarza i skarbnika.
Prezesa, wiceprezesa, sekretarza i skarbnika wybiera Zarząd spośród swoich
członków.
34. Posiedzenia
Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
Posiedzenia Zarządu zwołuje prezes, a razie jego nieobecności wiceprezes.
35. Do
kompetencji Zarządu należą:
a)
realizacja celów Towarzystwa,
b)
wykonywanie uchwał Walnego Zgromadzenia Członków,
c)
sporządzanie planów pracy,
d)
sprawowanie zarządu nad majątkiem Towarzystwa,
e)
podejmowanie uchwał o nabywaniu, zbywaniu lub
obciążaniu majątku Towarzystwa,
f)
reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz,
g)
zwoływanie Walnego Zgromadzenia Członków,
h)
przyjmowanie i skreślanie członków.
36. Komisja
Rewizyjna powoływana jest przez Walne Zgromadzenie Członków do sprawowania
kontroli nad działalnością Towarzystwa.
37. Komisja
Rewizyjna składa się z 3 do 5 osób. Przewodniczącego wybiera spośród swoich
członków Komisja Rewizyjna.
38. Do
kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
a)
kontrolowanie działalności Zarządu,
b)
składanie wniosków z kontroli na Walnym Zgromadzeniu
Członków,
c)
prawo wystąpienia z wnioskiem o zwołanie Walnego
Zgromadzenia Członków oraz zebrania Zarządu,
d)
składanie wniosków
o absolutorium dla władz Towarzystwa,
e)
składanie sprawozdań ze swojej działalności na Walnym
Zgromadzeniu Członków.
39. W
razie gdy skład Zarządu i Komisji Rewizyjnej Towarzystwa ulegnie zmniejszeniu w
czasie trwania kadencji uzupełnienie ich składu może nastąpić w drodze
kooptacji, której dokonują pozostali członkowie organu, który uległ
zmniejszeniu. W tym trybie można powołać nie więcej niż połowę składu organu.
ROZDZIAŁ
V
GRUPA
REKONSTRUKCJI HISTORYCZNEJ ORAZ SEKCJE TOWARZYSTWA
40. W
ramach Towarzystwa działa Grupa Rekonstrukcji Historycznej.
41. Grupa
Rekonstrukcji Historycznej podlega Zarządowi i działa na podstawie regulaminu
zatwierdzonego przez Zarząd.
42. Członkowie
Grupy Rekonstrukcji Historycznej nie muszą być jednocześnie członkami
Towarzystwa.
43. W
miarę potrzeby Zarząd może powoływać sekcje.
44. Sekcje
podlegają Zarządowi i działają na podstawie regulaminu zatwierdzonego przez
Zarząd.
ROZDZIAŁ
VI
MAJĄTEK
I FUNDUSZE
45. Majątek
Towarzystwa powstaje:
a)
ze składek członkowskich,
b)
darowizn, spadków, zapisów,
c)
dotacji i ofiarności publicznej.
46. Wszelkie
środki pieniężne mogą być przechowywane wyłącznie na kontach Towarzystwa.
47. Towarzystwo
prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami.
48. Decyzje
w sprawie nabywania, zbywania i obciążania majątku Towarzystwa podejmuje
Zarząd.
49. Do
zawierania umów, udzielania pełnomocnictwa i składania innych oświadczeń woli w
szczególności w sprawach majątkowych wymagane są podpisy dwóch członków Zarządu
działających łącznie. W sprawach majątkowych wymagane są podpisy Prezesa lub
Wiceprezesa oraz skarbnika.
ROZDZIAŁ
VII
POSTANOWIENIA
KOŃCOWE
50. Uchwałę
w sprawie zmiany statutu oraz uchwałę o rozwiązaniu Towarzystwa podejmuje Walne
Zgromadzenie Członków kwalifikowaną większością 2/3 głosów, przy obecności co
najmniej połowy uprawnionych do głosowania, a w wypadku zwołania w drugim
terminie niezależnie od liczby obecnych.
51. Podejmując
uchwałę o rozwiązaniu Towarzystwa Walne Zgromadzenie Członków określa sposób
jego likwidacji oraz przeznaczenie majątku Towarzystwa.
52. W
sprawach nie uregulowanych w niniejszym statucie zastosowanie mają przepisy
ustawy Prawo o Stowarzyszeniach.